Nowe opłaty drogowe w Polsce !
W listopadzie 2024 roku Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych, który zakłada wprowadzenie nowych zasad naliczania opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Zmiany te mają na celu dostosowanie polskiego systemu opłat do unijnych przepisów, promując bardziej ekologiczne środki transportu i redukcję emisji CO2.
Nowy system opłat drogowych
Zgodnie z projektem, opłata elektroniczna będzie składać się z trzech komponentów:
-
Opłaty infrastrukturalnej – pokrywającej koszty budowy i utrzymania dróg.
-
Opłaty z tytułu emisji CO2 – uzależnionej od ilości emitowanego dwutlenku węgla przez pojazd.
-
Opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych – obejmującej m.in. koszty związane z hałasem czy zanieczyszczeniem powietrza.
Pojazdy będą klasyfikowane do jednej z pięciu klas emisji CO2, gdzie klasa 1 obejmuje pojazdy o najwyższej emisji, a klasa 5 – pojazdy bezemisyjne. Celem tego podziału jest zachęcenie firm transportowych do modernizacji floty na bardziej ekologiczne pojazdy.
Rozszerzenie sieci dróg objętych opłatami
Od 1 listopada 2024 roku sieć dróg objętych systemem e-TOLL została rozszerzona o około 1,6 tys. km, zwiększając łączną długość płatnych odcinków do ponad 5 tys. km. Nowe odcinki obejmują m.in. fragmenty autostrad A1, A2, A4 oraz dróg ekspresowych takich jak S3, S5, S10 czy S19.
Wprowadzenie opłat zależnych od emisji CO2 wpisuje się w unijną strategię „zanieczyszczający płaci”, mającą na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych i promowanie zrównoważonego transportu. Firmy transportowe powinny przygotować się na te zmiany, analizując swoją flotę pod kątem emisji i rozważając inwestycje w bardziej ekologiczne pojazdy