Od 14 lutego 2025 r. wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej są zobowiązane do wdrożenia zmian wynikających z Dyrektywy Komisji (UE) 2024/846, która nowelizuje klasyfikację naruszeń w transporcie drogowym. Celem tych zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ujednolicenie przepisów w całej UE.
Klasyfikacja naruszeń – cztery poziomy
Nowe przepisy wprowadzają czterostopniową klasyfikację naruszeń
-
Naruszenia najmniejszej wagi (1 pkt)
-
Poważne naruszenia (10 pkt)
-
Bardzo poważne naruszenia (30 pkt)
-
Najpoważniejsze naruszenia (90 pkt)
Każde naruszenie przypisane jest do odpowiedniej kategorii punktowej. Przekroczenie określonego progu punktowego może skutkować wzmożonymi kontrolami przedsiębiorstwa w kolejnym roku.
Przykłady najpoważniejszych naruszeń
Do kategorii najpoważniejszych naruszeń zaliczają się m.in.:
-
Przekroczenie dziennego czasu pracy o 50% lub tygodniowego o 25%
-
Odbieranie tygodniowego odpoczynku w pojeździe
-
Brak organizacji powrotu kierowców do domu lub bazy przewoźnika
-
Manipulacje lub fałszowanie danych z tachografu
Takie naruszenia nie tylko narażają na wysokie kary, ale również mogą wpłynąć na reputację firmy transportowej.
System oceny ryzyka przedsiębiorstw
Wprowadzony zostaje system oceny ryzyka przedsiębiorstw, oparty na liczbie i wadze popełnionych naruszeń. Na podstawie zgromadzonych punktów, przedsiębiorstwa będą klasyfikowane, co może wpłynąć na częstotliwość i zakres kontroli.
Podsumowanie
Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zapewnienie uczciwej konkurencji w sektorze transportu drogowego. Przewoźnicy powinni już teraz zapoznać się z nowymi regulacjami i dostosować swoje procedury operacyjne, aby uniknąć potencjalnych sankcji.